Všechno, co potřebujete vědět o vitamínech, minerálech a fytoživinách pro každý den

By | 13.4.2020

Co se dozvíte:

  • Zda je lepší sníst ovocný salát nebo dvě jablka.
  • Proč má někdo brzy vrásky a někdo má hladkou pleť do vysokého věku.
  • Čím to je, že někdo má plno elánu a někdo je unavený a do ničeho se mu nechce?
  • Jak jíst, abyste z jídla získali co nejvíc?
  • Tipy na doplnění důležitých mikroživin.

 

Všechny vitamíny, minerály, fytoživiny, které lidské tělo potřebuje, plní určitou funkci. Jinak by se jimi vědci nezabývali.

Co jsou fytoživiny?

Jsou to pigmenty, které dodávají ovoci a zelenině (stejně jako bylinkám, koření a dokonce i celozrnným výrobkům) jejich barvu, pochází z přirozeně se vyskytujících rostlinných sloučenin.

Mnoho fytoživin působí také jako antioxidanty, které pomáhají chránit před poškozením buněk a tkání vlivem běžných činností metabolismu.

Např. polyfenoly olivového oleje přispívají k ochraně krevních lipidů před oxidačním stresem. Příznivého účinku dosáhnete při denním příjmu 20 g olivového oleje.

Kolik sníst?

Vyvážená strava obsahující nejméně pět porcí barevného ovoce a zeleniny denně vám může pomoci k tomu, abyste přijímali všechny potřebné živiny a mohli těžit z výhod fytoživin ve stravě.

Společně nebo jednotlivě?

Pokud konzumujete ovoce, jako jsou červená jablka, borůvky, hrozny a pomeranče, společně, získáváte bohatší směs živin s antioxidačními účinky, než když je jíte samostatně.

Jsou to tyto vitamíny a minerály: vitamín B2/vitamín C/vitamín E/selen/zinek/měď/mangan, přispívají k ochraně buněk před oxidačním stresem.

Udělejte si tedy ovocný salát.

Nezapomeňte „jíst v duhových barvách“. Ovoce a zelenina obsahují vlastní jedinečné pigmenty a profily fytoživin; obsah živin s antioxidačními vlastnostmi se však liší, a proto je vhodné jíst velké množství různých typů a barev.


Pamatujte tedy:

Jíst „duhu“. Každé ovoce a zelenina má svůj profil fytoživin a pigmetů, liší se míra jejich antioxidační aktivity.

Proto jezte množství různých barev a druhů. Udělejte si duhový talíř.


Proč se jim říká mikroživiny?

Vitamíny a minerály se nazývají mikroživiny proto, že jsou potřebné v mnohem menším množství než makroživiny – bílkoviny, sacharidy a tuky.

I když jsou však potřeba pouze v malém množství, je životně důležité, abyste je konzumovali každý den – až na několik málo výjimek mezi vitamíny totiž tělo neumí mikroživiny vytvářet.

Takový pes si umí vitamín C vytvořit v těle, člověk (a už jenom další 2 druhy živočichů na Zemi) patří zrovna k těm, co jej neumí vytvořit.

Vitamín K člověk tvoří ve střevech (tedy ty správné střevní bakterie jej tvoří, proto si je hýčkejte).

S ohledem na význam mikroživin při podpoře optimálního fungování, růstu a údržby těla je tedy životně důležité, abyste jejich hodnoty naplňovali každý den.

Proč údržba těla?

Všimněte si – údržba těla – čím lépe udržujete, tím méně to chátrá. Proto někteří lidé vypadají o 20 i více let mladší, než jejich vrstevníci. S geny se rodíme, ale údržbu už musíme provozovat sami.

Mikroživiny a hubnutí

Stejně tak je známo, že stejný dopad na hubnutí má obsah mikroživin živin ve stravě jako množství kalorií. Proto omezit kalorie neznamená hubnout. Často mám lidi, co nesnědí kalorii navíc, přesto bojují s váhou.

Potřebujete zároveň přidat hodně, hodně živin. Často stačí přidat hodně mikroživin a ani nemusíte ubírat kalorie a hubne se také (to je princip naší kondiční snídaně).

K čemu všechny vitamíny a minerály jsou?

Obecně platí, že hlavní funkcí vitamínů je umožnit stovky chemických reakcí v těle – například získávání normální energie metabolismem nebo srážení krve – a různé vitamíny a minerály plní v tomto procesu různé funkce.

A není to jen prevence nachlazení, jak si řada lidí stále myslí (jez vitamíny, ať nejsi nemocný) nebo záchrana, když už onemocní (jez vitamíny, ať jsi rychleji zdravý).

  • Vitamín C přispívá k optimální tvorbě kolagenu pro optimální funkci dásní/kůže/zubů.

Předčasné vrásky, projevy stárnutí kůže, nekvalitní pleť – souvisí s kolagenem a ten souvisí s vitamínem C. Když máte dost vitamínu C, kůže má dost kolagenu a vypadáte pořád mladě.

  • Měď/jód/hořčík/niacin/draslík přispívají k optimálnímu fungování nervového systému. Thiamin přispívá k optimální funkci srdce.
  • Biotin přispívá k udržování optimálního stavu vlasů a pokožky.
  • Vápník je nutný pro zachování optimálního stavu kostí/zubů.
  • Vápník/hořčík/draslík/vitamín D přispívají k optimální funkci svalů.
  • Biotin/vápník/měď/železo/hořčík/mangan/vitamín C přispívají k optimálnímu získávání energie metabolismem.
  • Vápník/vitamín K přispívají k optimálnímu srážení krve.

Mám je všechny?

Vlivem hektického životního stylu někdy obtížně udržujeme vyváženou stravu s obsahem všech potřebných vitamínů a minerálů.

Někdy nesníme tolik porcí zeleniny v tolika potřebných druzích pro pokrytí škály mikroživin, jindy sáhneme po fastfoodu nebo vynecháme jídlo, mlsáme, zažíváme více stresu… a nedostatky se začnou pomalinku kumulovat.

Také nemáme kontrolu nad přesným obsahem mikroživin v potravinách, které sníme. Množství vitamínů v ovoci a zelenině klesá – dají se vyhledat studie na toto téma (stačí vygooglit heslo pokles živin v zelenině). A najdete tabulky podobné této:

Nedostatek se postupně projeví snížením vitality, častější únavou, zhoršeným zažíváním, horší kvalitou pleti, poklesem imunity, růstem váhy…

Proč klesá obsah živin? Znečištěné ovzduší, intenzivní zemědělství využívající chemických látek (pesticidy, hnojiva, apod.), vyčerpaná půda, rychlení růstu, předčasná sklizeň…. Takže i když jíte stejnou zeleninu jako před 30 lety, sníte mnohem méně živin.

Vitaminové a minerální doplňky nebo obohacené potraviny vám mohou pomoci získat doporučená množství mikroživin na denní bázi.

Čím dál častěji vidíte i v obchodech tzv. funkční potraviny s nápisy obohaceno o vitamín C, obohaceno o vitamín E apod. Ale zase. Kolik tam toho je? Kolik já té potraviny sním? Jaký je zdroj – není to jen chemický vitamín, co mnou projde a nevstřebá se?

Tipy pro vás

Proto jsem vám slíbila tipy, jak já doplňuji vitamíny, minerály, antioxidanty ještě navíc každý den bez ohledu na to, jestli ten den jím bio zeleninu nebo „normální“, jestli mám ze své zahrady nebo z obchodu, jestli jím zeleninu místní nebo dovezenou ze zahraničí.

Vždy mrkněte i na detaily v odkazech:

Tip 1: Antioxidant s kaskádovým efektem

Moje denní volba číslo jedna je antioxidant.

Směs vitamínů A a C pro podporu zdravého imunitního systému spolu s vitamínem E, který pomáhá chránit buňky těla před oxidačním stresem.

Ten vzniká v těle jako odpad (vedlejší produkt dýchání, pohybu, jídla), nebo příjmem z okolí (kouření, znečištění, konzervační látky v jídle). Ve výsledku se podílí na stárnutí, snižuje imunitu, poškozuje buňky, což vede mimo jiné také k nádorovým onemocněním.

Kaskádový efekt je unikátní schopnost aktivní látky měnit se do řady postupně aktivních forem, což pomáhá vytvořit silnější a déle trvající efekt.

Tento konkrétní obsahuje vitamíny A, C a E – denní dávka 2 tablet obsahuje 100 % RDA vitamínů A a C, a 73 % RDA vitamínu E. Receptura obsahuje výtažek z rozmarýnu a z kozince s práškem z kurkumy a s rajčatovým práškem, šalvějí a hřebíčkem.

Detaily najdete zde.

Tip 2: Komplex vitamínů a minerálů

Jedná se o ucelenou nutriční podporu s 24 klíčovými živinami včetně esenciálních mikroživin, které si tělo nedokáže vyrobit nebo si jich nedokáže vyrobit dostatek.

Receptura je přizpůsobena podle pohlaví, protože ženy potřebují např. více podpory pro kosti, krvetvorbu, hormonální procesy nebo vlasy a pokožku. Muži zase pro udržení funkce svalové hmoty, podporu duševních procesů a imunity.

Hodně to souvisí se změnami způsobenými stárnutím organismu, proto se dá dobře těmto změnám předcházet. Kvalitní výživa = stárnete pomaleji.

Detaily najdete zde.

 

Tip 3: Aktivátor buněk

Každá buňka je složitá sruktura, kde se zpracovávají přijaté živiny a vzniká energie. Buňka skrze svoji stěnu živiny přijímá a odpady vylučuje.

Tento produkt čistí mezibuněčné prostory, takže přijaté živiny jsou kvalitní, buňka si je do sebe natáhne čisté, nikoli jako by prošly kýblem špinavé vody.

Zlepšuje tak vstřebávání živin i tvorbu energie v buněčných mitochondriích. Kdybyste do auta nalili přepálený olej z friťáku, tak asi dobře nepojede. Nebo kdybyste chtěli mýt nadobí vodou, kterou jste vytřeli podlahu. To jsou příklady přirovnání ohledně tohoto procesu.

Zvláště škála vitamínů B je cenná pro správnou tvorbu energie a chod metabolismu. Společně s chlorelou, shitake (houba používaná pro snížení následků způsobených oslabením imunitního systému – infekce, diabetes, záněty, alergie, žaludeční vředy, chronická únava, nádorové onemocnění) je to prakticky bomba pro čištění a eliminaci škodlivin z nesprávné stravy.

Vzrůst energie a vitality je cítit rychle. Člověk si pak zvykne, když se dobře cítí a považuje to za samozřejmost. Když třeba měsíc, dva vynecháte a znovu začnete tento aktivátor používat, znovu ten rozdíl pocítíte.

Detaily najdete zde.

Tip 4: Podpora zdravých kostí i srdečního svalu

Zvláště u žen se sleduje kvalita kostní hmoty, ale řídnutí kostí se děje i u mužů. Prevence osteoporózy je tudíž na místě.

Vápník sám o sobě nestačí (potřebuje komplex dalších živin, aby se správně vstřebal do kostí) a záleží na kvalitě a zdroji vápníku. Proto potřebuji produkt, které obsahuje další minerály a vitamíny, díky kterým se kosti správně obnovují.

Obsahuje vitamín D, který pomáhá při vstřebávání vápníku, a hořčík, který pomáhá chránit vaše kosti, srdce, tepny a krevní tlak. Obohaceno o přesličku, rostlinu která je bohatá na křemík, další potřebný prvek do kostí.

Rovnováha vápníku a hořčíku v těle znamená také správnou funkci svalů (i srdce).

Detaily najdete zde.

Věřím, že tipy pomohly dovědět se nové věci. Možná vás začne problematika výživy zajímat více.

Máte dotazy? Chcete poradit individuálně? Napište mi.


Mojí vášní je zdraví, kondice, dlouhověkost a vychytávky, které jednoduchým způsobem k tomu pomohou. Nechci být otrokem svého jídla. Výživa je můj parťák na cestě dlouhým životem. Jsem takový normální biohacker (tak se tomu dnes říká).

Kontaktujte mne:

RNDr. Blanka Roučková

Tel. 608714433

kondice365@gmail.com

www.zhubnetesnami.cz

FB: www.facebook.com/zhubnetesnami.cz

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *