Jak začít hubnout a jak vytrvat?

By | 13.10.2019

Jak začít hubnout?

Jak začít hubnout a jak vytrvat? Tento dotaz jste mi poslali a já ráda odpovím. Protože to je přesně to téma, co já se svými klienty řeším prakticky denně již od roku 2003. Pomáhám jim začít hubnout, nastavit realistický plán, vytrvat dostatečně dlouhou dobu, dosáhnout výsledků a výsledky udržet.

Nejprve je potřeba se rozhodnout. Určitě nemá smysl otálet, čím dříve začnete, tím lépe. Nečekejte na pondělí, nečekejte na prvního, nečekejte na nový rok nebo na příznivější okolnosti. Ty nikdy nepřijdou a vaše nadváha pak nikdy neodejde.

Pokud přišlo rozhodnutí, že je potřeba něco se sebou udělat, tak jak dál?

Sepište si, proč chcete začít hubnout.

Napište si, co přesně vás štve a buďte hodně konkrétní.

Klientky mi například říkaly: štve mě, jak mi špeky přetékají přes opasek, štve mě, jak se zadýchávám a potím, štve mě, že mě bolí klouby, že nemám žádnou kondici, že se mi podprsenka zařezává do špeků a nemůžu si vzít těsnější oblečení natož plavky, stydím se svléknout za světla už i před manželem ….

(Tenhle seznam vám pomůže v budoucnu udržet motivaci, když náhodou zapomenente, proč vlastně hubnete.)

 

Sepište si, jak bude vypadat váš život, až zhubnete.

Opět buďte dostatečně konkrétní.

Zase uvedu pár příkladů od klientek: Nebudu se stydět v plavkách, pojedeme s přáteli na aktivní dovolenou, konečně přijmu pozvání na rande, koupím si šaty na ples,… atd. (určitě si sebe představujete v určitých situacích)

 

Sepište si, jak vypadá váš režim, který vás dovedl do současné situace.

Přesně si vypište, jak snídáte, svačíte, obědváte, večeříte, jak mlsáte, vynecháváte jídla, podléháte chutím, pijete a nepijete, cvičíte, necvičíte. Nelžete si, nepřikrášlujte, nalejte si čistého vína (klidně i doslova – v klidu, u sklenky vína si to všechno sepište)

A teď přijde čas na zjišťování, kde je potřeba udělat největší změnu.

Neříkejte si, že přece víte, co máte dělat, že nemáte mlsat a že máte víc cvičit nebo jíst víc zeleniny… Ale proč to tedy neděláte? Možná je to příliš obecná představa a chce to něco konkrétního (o kolik víc cvičit? o kolik víc zeleniny? nebo jak nemám mlsat?)

Změny uděláme ve 3 oblastech: jídlo, pití, pohyb.

Jak začít hubnout? Jdeme na změny.

Jídlo

Jídlo dělá  80% výsledku, proto je zásadní změna právě tady. A jaké změny udělat?

Nejlepší je porovnat svůj stravovací režim (máte ho sepsaný z kroku 3) se stravovacím plánem, který funguje (= je vhodný pro redukci váhy pro jedince téhož pohlaví, podobného věku, váhy a výšky postavy a denního režimu, stejných potřeb – kalorií, makroživin). Když si takový stravovací plán vezmete před sebe a porovnáte s tím svým stávajícím, uvidíte, kde máte rezervy.

Nemáte vhodný plán pro pro srovnávání? V mé 7 denní výzvě jej najdete. Odkaz je zde.

Co je nejčastějším problémem?

Vynechání snídaně nebo snídaně s minimem nebo téměř žádnými bílkovinami, nevhodné svačiny nebo vynechávání svačin v době, kdy vás nejvíc honí mlsná, celkové množství jídla – málo nebo moc, velikosti jednotlivých porcí – nevyvážené rozložení jídla během dne atd.

Začít můžete třeba tím, že nejprve pojedete podle ukázkového plánu a využijete potraviny, co máte doma, další dny si pořídíte další z doporučených potravin a zařadíte je do plánu.

Zvyknete si na potřebný režim i velikosti porcí.

Příjem tekutin

Uvádí se, že pokud za den vypijete méně než 8 sklenic (cca 1,5 litru), tak to chce přidat na příjmu tekutin.

 

Pohyb

Pohyb dělá jen 20% výsledku u hubnutí, proto doporučuji hlavně si srovnat stravování. Pohyb pomůže udržet metabolismus v chodu, udržet svaly v kondici a protože si svoji novou váhu budete chtít udržet, pohyb se stane součástí vašeho zdravějšího životního stylu.

Pokud máte pohybu méně než 150 minut týdně (2,5 hodiny týdně), tak přidejte. Stačí denně 30 minut svižné chůze.

 

Je to pro mne reálné?

Změny je potřeba plánovat realisticky. V mé 7 denní výzvě najdete i plánovač, protože je dobré fakt reálně vyhodnotit, co zvládnete a co ne. Pokud jste doteď nevěnovali čas cvičení, nakupování čerstvých potravin nebo přípravě jídla na celý den dopředu, budete potřebovat extra čas. Ten musíte najít, nestačí jen si říct, že zítra někdy půjdu na hodinu cvičit nebo si zítra nakoupím zeleninu na trhu. Dosud váš čas byl vyplněn jinými aktivitami a záležitostmi, proto něco z toho budete muset nahradit těmi novými, co potřebujete.

Jak vydržet?

Funguje připomínat si své cíle, vrátit se k seznamu toho, co vás štvalo a proč jste se rozhodli s hubnutím začít. Vaše odhodlání musí být tak velké, aby vás neodradil první neúspěch – a že jich bude!

Nezhubnete za týden, co jste chtěli, nestihnete jít cvičit, nezvládnete si připravit jídlo a venku sníte zase nějakou nezdravou pochutinu, místo pitného režimu vypijete 4 kafe…

Co každého motivuje nejvíce, jsou výsledky. Když hubnete a zároveň se cítíte pohodlně, nemáte pocit, že se musíte nějak omezovat, že nějak strádáte. Jen tak můžete vydržet potřebnou dobu.

A prakticky napořád. Protože až zhubnete, budete si chtít váhu udržet a to znamená, že už se nikdy nevrátíte úplně ke stejnému životu, co vedl k nadváze. Zdravé návyky vám musí vydržet, protože jen tak vydrží i váha.

 

Shrnutí

Začněte rozhodnutím, zamyslete se nad sebou, svými návyky a nad opravdu nutnými změnami. Hlavně se zbrkle nepouštějte do nějaké diety.

Pokud se do toho chcete pustit sami, určitě využijte materiály ze 7 denní výzvy.

Pokud chcete individuálně poradit, probrat vaši situaci, navrhnout potřebné změny, napište mi (nebo vyplňte formulář pro konzultaci). Pokud spolu uskutečníme konzultaci, během 15 minut se dozvíte, co je u vás potřeba změnit a budete mít plán, jak to udělat.

Mým cílem je, aby klienti hubli a při hubnutí mohli normálně žít – jít s kamarádkou na kafe místo stresování se, že v tuhle dobu musí být doma a připravovat si podle nějakého přísného jídelníčku mrkev s tvarohem…


RNDr. Blanka Roučková, Ph.D., poradce pro výživu a suplementaci

Od roku 2003 pomáhám lidem zdravě a trvale zhubnout díky zlepšení výživy.

kondice365@gmail.com

Info ke konzultaci

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *