Cesta ke zhubnutí. Jak zdravě zhubnout a váhu udržet.

By | 26.5.2016

cesta ke zhubnutíPokud se máme bavit o zdravém zhubnutí a následném udržení váhy bez jojo efektu, pak určitě nečekejte, že vám budu vyprávět o zázračných přípravcích, po jejichž požití zhubnete přes noc. Pokud patříte mezi zkoušeče takových bezpracných cest, pak ani nečtěte dál a honem se vydejte lovit zázraky do vod širého internetu.

A teď pro lidi, kteří chápou, že zhubnout 10, 15, 20 i více kilo není otázkou dnů nebo několika málo týdnů, ale vezme to určitou dobu. Zkuste počítat. Zdravá rychlost redukce váhy je 2-3 kg za měsíc. Jak dlouho tedy zabere zhubnutí 10 nebo 20 kilogramů? To je otázka několika měsíců. Na fázi zhubnutí ještě navazuje fáze udržovací, musíme si zafixovat nové stravovací návyky a váhu si náležitě ohlídat, aby se nám nevrátila. Určitě to není o tom, že na oslavu zhubnutí 20 kil uspořádám hody s půlkou prasete a sudem piva. Je to logické?

Jak  cesta ke zhubnutí tedy vypadá?

Zdravě zhubnout kilogramy tuku se nestane zázrakem. Obecně platí, že musíme přijmout méně kalorií než vydáme a zároveň musíme přijmout více živin. Lidé snadno omezí příjem jídla, nasadí dietu – to je právě ta cesta omezení kalorií. Nebo začnou hodně cvičit – opět snaha vydat více než je příjem. Ale to zásadní – přidat živiny – to už neřeší nebo to nejde tak dobře, protože neví prostě jak na to.

Lze využít jednu ze dvou cest, které jsou funkční. První je cesta jídelníčku, dietologa. Tady je princip založen an přesném výpočtu kalorií a jednotlivých složek jídelníčku, aby byly splněny živiny co do množství a poměru. Znamená to plánovat a hlídat všechna jídla, většinou to znamená i vynechat jídla v restauraci či kantýně v práci, přesně plánovat i svačiny a takovýto režim většina lidí dlouhodobě nezvládne (viz článek Proč jídelníčky nefungují). Buď z hlediska náročnosti denní přípravy jídel, na což nebyli zvyklí nebo z hlediska pocitu svázanosti nějakým rozpisem, ze kterého nemohou uhnout. U seznamu doporučených potravin pak často dochází k jednotvárnosti, protože klient si oblíbí nějakou variantu pro její jednoduchost či dostupnost nebo po počátečním nadšení a dávání priority jídelníčku toto opadne a pak už je to jen nutné zlo – nakupovat, vařit, dávkovat a tak pořád dokola. Vytratí se radost.

Druhou cestou je cesta s využitím kvalitních potravinových doplňků (ale pozor – tady nemluvím o nějakých zázračných tabletách). Jde o to pomocí doplňků zajistit více výživy pro tělo, obohatit stravu o ty složky, které dlouhodobě chybí, pomoci tělu vyčistit se a nastartovat. Takto se používají doplňky s kvalitními proteiny, vláknina, vitaminové přípravky, antioxidanty, omega 3 mastné kyseliny a další, přesně podle toho, co ve stravě chybí. Díky tomu, že ohlídáme přísun kalorií i živin, je tato cesta pro mnoho lidí mnohem snazší a dlouhodobě zvládnutelná. Neznamená to trvalé rozloučení s oblíbenými jídly, s obědy v pracovní kantýně nebo se svačinami doma s dětmi.

Druhá z cest, kterou já miluji, neznamená že bychom ve stravě ponechali jako základ nezdravé věci. Snažím se vést klienty k tomu, aby si sami uměli vybírat vhodné potraviny a vylepšit svůj jídelníček a postupně do něj dostat vše, co tělo potřebuje. Jenom tak je možné váhu dlouhodobě udržet. Jediná cesta je trvalá změna stravovacích návyků a životního stylu. Ale nastartování celého procesu je mnohem jednodušší. Klient na takovém režimu pozvolného přechodu, kdy jsou potřebné živiny průběžně dodávány pomocí nutričních doplňků, může fungovat dostatečně dlouho a pohodlně. A tak může být změna dokonána. Výsledky se dostaví.

Chcete mít průběžné informace? Sledujte nás na Facebooku.